Beskrivning
Lär känna 55-plussarna och ta vara på de möjligheter som de för med sig!
Ålderssegmentet 55 plus är en stor och i hög grad obearbetad målgrupp. Marknadsavdelningar, reklambyråer och varumärkes konsulter arbetar ofta med att utforma budskap som tilltalar yngre konsumenter, detta för att skapa en mer dynamisk och ungdomlig upplevelse av varumärket. Men hur når vi de köp starka 55-plussarna, de som har köplust, uppskattar god service, har gott om tid och ofta ganska gott om pengar? Och som har både tid och råd att handla åt sina barn och barnbarn! En förändrad åldersfördelning i samhället och en konsum tionsvänlig attityd hos många 55-plussare gör ämnet angeläget för alla som har något att sälja – och även för offentlig sektor som verkar inom områden som är konkurrensutsatta.
Boken bygger bland annat på en undersökning där drygt 2 000 personer har fått svara på frågor kring köpbeteende och marknadskommunikation.
Anders Parment, ek.dr., är verksam vid Företagsekonomiska institu tionen vid Stockholms universitet samt som strategikonsult och före läsare. Han har tidigare givit ut bl a boken Generation Y- Framtidens konsumenter och medarbetare gör entré! på Liber.